|
Post by grooowl on Jun 24, 2008 23:41:24 GMT 2
Hai! Renate her!
Jeg har blitt mamma igjen!
Jeg hadde fra før et marsvin ("Sebastian") på omtrendt 1 1/2 år, som jeg kjøpte for en stund siden hos en lokal dyreforhandler.
Etter å ha hatt Sebastian boende hos oss en god stund nå, ser vi tydeligere og tydeligere at han tilsynelatende kjeder seg alene, og trenger en kompis.
Dyret er fra tidligere eier vandt til å ferdes med andre marsvin, men har historie med å ha blitt angrepet av sin bror i sin fortid. Kan tenke meg dette gjør sitt inntog i hvordan han reagerer på nye dyr i hans nærvær. Så i dag, etter mye om og men, lesning på nett og telefonsamtaler, kom jeg frem til at vi skulle gjøre et forsøk. Sebastian trengte en kompis. En å diskutere fotball og øl med. en 'Martin'.
Så jeg dro til samme lokale dyreforhandleren og kjøpte et ett år gammelt marsvin. Dette nye dyret er visstnok ikke vandt til å ferdes med andre marsvin. Ironisk nok ser det foreløpig ut som om det er Martin (Det nye) som tar situasjonen med ro. Jeg satte dyrene sammen i et bur, med et ugjennomtrengelig skille mellom dem, bare for å se reaksjon.
Jeg la fort merke til at Sebastian beveget seg på snodige måter, sidelengs frem og tilbake (krabbeaktig), hakket tenner og laget intense hyppige lyder mot Martin. Det som kanskje er litt forvirrende, er at vi ikke hører stor forskjell på disse lydene og "koselydene" han lager når vi klapper på ham.
Noen som vet hva denne oppførselen betyr? Hva de prøver å symbolisere, og hvordan man enklest kan gjøre dem trygge på hverandre?
Har relativt liten erfaring med slike dyr i samme bur, men jeg vil så inderlig ha dem til å fungere sammen.
Takker dypt for alle svar og tips!
Renate
|
|
|
Post by leoogtillan on Jun 25, 2008 12:44:06 GMT 2
Hei! Velkommen inn i forumet! Du lurte på hva Sebastian "sa" til Martin? Vel, siden han hakket tenner og laget noen korte "kurrelyder" slik han gjør når han koser, sier han til Martin at han gjør seg klar til kamp, og signaliserer at han snart er i gang med å bite. I hvert fall når han hakker tenner, da er det like før Martin får et bitt.. Den korte kurringen betyr at han føler seg truet, eller ikke føler seg særlig vel i situasjonen. Når han kurrer i lengre, og kanskje strekker seg eller legger seg avslappet ned, er det koselyden. Det er nok ikke lett å skille disse to lydene med det første, men du kan prøve å legge merke til kroppspråket om de liker seg eller ikke. Så lurte du på om hvordan man enklest kan gjøre dem trygge på hverandre! Jeg mener det egentlig er lurt å la dem få hvert sitt bur foreløbig. Du kan legge de to burene så tett inntil hverandre som mulig så de lett kan snuse på hverandre, og bli kjent på en trygg måte. Etter et par dager kan dere la dem gå litt fritt sammen på gulvet. Etter det kan dere ha dem på fanget sammen, og la dem rekke å kose/bli kjent før de til very *friendly* persont settes sammen i samme bur. Det er også lurt å ha to "hus" i buret, så de får hvert sitt territorium å bo på. Hvis du ser at de kommer godt overens i buret sammen etter dette, uten mye kort kurring eller hakking med tenner, er de blitt gode venner. Håper dette kom til hjelp! Det er sikkert flere som vil gi tips på denne siden også. Hilsen Marion!
|
|
|
Post by leoogtillan on Jun 25, 2008 12:45:43 GMT 2
før de til S l U T T (det blir alltid feil.. )
|
|
|
Post by marsvinprincess on Jun 25, 2008 15:11:20 GMT 2
Et tips til hvordan du kan få de sammen på er at du tar sponet til Sebastian etter at han har tisset på det å det gnir du utover pelsen på Martin sånn at de får samme lukt for da er det lettere å akseptere et annet marsvin. (Fikk tipset fra et tidligere omplasseringshjem)
|
|
|
Post by Jubel on Jun 25, 2008 15:36:47 GMT 2
Høres bra ut det som er nevnt her. Det er nok lurt at i begynnelsen når de møtes uten denne hindringen som du skrev om, at de har god plass til å trekke seg unna. De blir vel hissigere og mer territoriale når det er trangt om plassen.
|
|
|
Post by grooowl on Jun 26, 2008 13:54:09 GMT 2
Takk for mangen Svar =)
Jeg har også hørt at kastrering er en løsning på problemet. har noen erfaringer med dette??
Jeg har satt dem sammen uten hindring men di bare sloss..
Renate.
|
|
|
Post by marsvinprincess on Jun 26, 2008 20:02:09 GMT 2
Når jeg kjøpte Chester så bet han & ikke ville være i ro i det hele tatt men etter at jeg fikk han kastrerte ble han mye bedre.. Så jeg tror det er lurt å kastrere de.
|
|
|
Post by grooowl on Jun 27, 2008 10:52:48 GMT 2
jeg har hørt det er en ganske stor risk for at dem ikke overlever?
|
|
|
Post by leoogtillan on Jun 27, 2008 14:14:42 GMT 2
Venninna mi hadde en liten marsvinhann som kastrerte seg.. Han var lik seg selv, og parret med jentene fremdeles, og fortsatte å hakke tenner mot gutta. Det var ikke så veldig stor forskjell.. Men han kunne i alle fall ha ham sammen med jentene uten for mye tilsyn, men det var likevel slitsomt for de små jentene. Jeg tror han mest var sånn fordi han ville være sjef. Det betyr mye for marsvinhanner å være sjef. Min egen, lille Leo er inget unntak! Jeg har ikke hør tnoe om at det er noen risk at de ikke overlever, men jeg har ingen egen erfaring med dette heller da. Kanskje det kan være at de ikke tåler operasjonen? Marsvin tåler ikke så mye. Eller kanskje det kan være på grunn av infeksjon? Hvor har du hørt dette fra forresten?
|
|
|
Post by grooowl on Jun 27, 2008 23:56:48 GMT 2
jeg ringte ned til den lokale smådyr klinikken og spurte om de kastrerte marsvin og det gjorde de men hun sa at det var en stoor risk for at dem ikke tålte narkose pga varme tap.... så jeg måtte tenke nøye gjennom det...
- Renate
|
|
|
Post by leoogtillan on Jun 28, 2008 11:56:23 GMT 2
Ok, det hørtes ikke bra ut! Jeg har i alle fall kontakt med en del folk som har kastrert marsvinet sitt med gode følger. Men hvis dyrlegen sier det, syntse jeg du skulle høre på dem.. Finnes det flere måter å gjøre to hanner venner?
|
|
|
Post by marsvinprincess on Jun 29, 2008 5:17:08 GMT 2
Jo eldre marsvinene er når de opereres, jo større risk er det for at de dør..
|
|
|
Post by leoogtillan on Jun 29, 2008 12:39:41 GMT 2
hvorfor det marsvinprincess?
|
|
|
Post by poppypiggy on Sept 10, 2008 13:24:16 GMT 2
Det der med å få marsvin som ikke kjenner hverandre til å bli venner er det skrevet mye om på GuineaLynx.info for den som er interessert - og kan litt engelsk. Søk i tilfelle på "introduction". Tror det står en del på cavycages.com, også, forresten. Men i ut fra hva jeg har lest så pleier kastrering ikke å endre noe særlig på et marsvins personlighet, selv om det sikkert finnes unntak. Og når det kommer til vennskap så er marsvin og mennesker ganske like: Noen like hverandre med en gang, noen tar lenger tid for å bli venner, og noen kan bare aldri lære å tåle trynet på hverandre. Personligheten avgjør!
Jeg har ikke tid til å skrive mer nå, men senere kan jeg skrive litt om hva jeg har lest man kan gjøre for å hjelpe to eller flere marsvin til å like hverandre. Uten garanti for at det virker hver gang, dessverre.
|
|
|
Post by poppypiggy on Sept 15, 2008 16:06:36 GMT 2
Altså: Når man har bestemt seg for å sette to (eller flere) marsvin som ikke kjenner hverandre fra før sammen, så må man først være 100% sikker på at begge (alle) er friske og uten utøy. Er man ikke sikker kan det være lurt å la den/de nyankomne sitte i karantene i to uker i et annet rom, bak lukkete dører, samtidig som man vasker hender og skifter de ytterste klærne når man går fra det ene buret til det andre. En del sykdommer og utøy kan nemlig raskt spres via hender og klær om uhellet først er ute. Særlig luftveisinfeksjoner kan spre seg lett og kan være dødelig.
Så snart man er sikker på at guttene (eller jentene - alt dette gjelder for dem også, selv om de slåss enda sjeldnere en guttene) er friske, kan man gjøre klar et område der man vil at de skal bli kjent med hverandre. Det må være et sted med god plass, og det må være uten lukt av marsvin, sånn at ingen av marsvinene føler at det er de som "eier" det. Da vil ingen være veldig oppsatt på å forsvare det heller. Det er lurt å sette inn litt forskjellige "leker", f. eks. noen papirposer fylt med høy og med hull i begge ender (så ingen kan bli jaget inn i en krok av en annen), og/eller pappesker med flere åpninger, sånn at om en blir skremt av den (de) andre, så er det flere veier å rømme unna. Litt høy og grønnsaker må også være tilgjengelig - å spise sammen er et godt utgangspunkt for vennskap.
Når "lekeområdet" er klart tar man alle aktuelle småsvin med seg til kjøkken/baderom og gir dem et godt bad sammen. Fyll ca 5 cm lunket vann i vasken/baljen, ha oppi ett og ett marsvin, såp det inn med en mild såpe (mild hunde-/katteshampo pleier å være bra), skyll litt og sett oppi neste svin, som såpes inn og skylles på samme måte. Skyll en og en godt (fremdeles med lunkent vann), pakk inn i hver sitt håndkle og sett dem ved siden av hverandre. Når de er tørre, eller i hvert fall nesten tørre dersom "lekeområdet" er i et godt og varm rom, bæres de to (eller hele gjengen om det er snakk om flere) tilbake dit og slippes løs. Nå kan de utforske området på egen hånd, men du må være tilstede hele tiden, og ha et håndkle eller teppe i beredskap. Vanligvil vil det være litt purring, spankulering på stive bein og vrikking på pumpa, romlelyder, knuffing, kanskje vil de løpe etter hverandre, og kanskje litt hyling også, men forhåpentlig ikke noe mer. Men av og til kan det komme til skikkelig slåssing, og da må du kaste håndkle/teppe over de som slåss og skille dem øyeblikkelig, ellers kan de skade hverandre alvorlig. Men ikke prøv å skille slåsskjemper med bare hendene - du kan bli skikkelig bitt! Husk at marsvintender er lange og meget skarpe, og den søteste lille kosegris kan plutselig bli det rene villsvin! Heldigvis er det svært uvanlig, men det kan altså forekomme, og da må de som slåss holdes adskilt noen dager til de har roet seg, før du eventuelt prøver igjen og gjentar hele prosedyren. Kanskje lykkes du andre gang, kanskje ikke. Som sagt er det noen marsvin som bare ikke tåler trynet på hverandre, og da er det ikke noe å gjøre med det, dessverre, annet enn eventuelt å prøve å finne en annen kamerat som han liker bedre. Men forhåpentlig så går det bra første gangen.
Hvis alt fortsatt går bra etter et par timer kan marsvinene settes i det permanente buret sitt, men om det er det samme som den ene alt har bodd i og avsatt sine lukter i, så er det viktig at det er meget nøye rengjort, gjerne med både eddikvann og såpe (og nøye skylt etterpå, selvsagt), sånn at det ikke lenger har lukt fra den som bodde der før. All innredning må være sånn at hvert marsvin har en av hver, særlig om det er snakk om hannmarsvin, for de er ganske territorielle (ivrige etter å forsvare sitt eget lille område). Det må derfor være en vannflaske til hver, en matskål til hver, et hus (pappeske) til hver, osv. Og høyet må være lagt sånn at det er lett å komme til fra flere kanter. Eller det må være en haug til hver i hver sin del av buret.
For øvrig så sier mange at det er lettere å etablere vennskap mellom to hannmarsvin dersom den ene er voksen og den andre relativt ung, gjerne en baby. De fleste voksne hanner elsker å ha en liten babygutt å ta seg av, og i hvert fall de første månedene går det vanligvis veldlig bra. Når babyen blir en opprørsk "tenåring" i 6-månedersaldren kan det noenganger bli endel bråk om rang, men det pleier å roe seg igjen etter en tid.
Håper dette er til hjelp for noen! Og om du prøver å sette to gutter sammen, så vil vi selvsagt gjerne høre om råden virker!
|
|