|
Post by marsvinprincess on Sept 17, 2008 18:15:36 GMT 2
hvorfor det marsvinprincess? Sorry for at jeg ikke har svart, men siden skolen er begynt igjen så er det litt stress. Jeg skal se om jeg finner den siden jeg leste det på..
|
|
|
Post by marvinogrambo on Sept 20, 2008 15:40:02 GMT 2
Heisann! Jeg vurderte å anskaffe meg et marsvin til og søkte på google og fant denne siden! Jeg leste nøye gjennom hva dere hadde skrevet og fulgte de fleste råd. Jeg badet dem sammen, men mitt 1. marsvin var mer opptatt av å komme opp igjen. Så satte jeg dem i en lekegrind sammen, vasket buret godt og nå skal jeg snart sette dem sammen i buret. Foreløbig har det gått supert! De lager litt lyder, spankulerer litt og knuffer litt, men de sitter også og koser seg og spiser høy sammen! Jeg er utrolig glad for at det funket! Supre råd!!!
|
|
|
Post by leoogtillan on Oct 1, 2008 12:11:35 GMT 2
Så bra marvinoggrambo! Jeg vet ikke om jeg har skrevet til deg før, men velkommen til marsvinnett! :-) ;D
|
|
|
Post by poppypiggy on Oct 18, 2008 22:55:49 GMT 2
Jeg har ikke sett dette før nå, men det er kjempehygglig å høre at det ser ut til å fungere! Ideen bak de å bade dem samme er så vidt jeg forstår både å dempe den "personlige" lukten fra de to små luringene og erstatte den med omtrent samme luft på begge to, og å la dem oppleve noe litt stressende sammen, sånn at de vil føle at der er i samme båt. Og når de så kommer i de samme buret så vil de føle at de allerede kjenner hverandre litt, og derfor ikke så lett angripe hverandre.
Vedlkommen til marsvinnett, forresten! Og fortell gjerne hvordan det har gått videre!
|
|
|
Post by unsol on Jan 19, 2009 22:02:54 GMT 2
Mine to herrer har bodd sammen siden de var små, men ikke fra samme kull. Dyrebutikken sa at de trivdes sammen , og det gjør de største delen av tiden. Stort sett går de godt sammen i hverdagen, menm i perioder tar hormonene overhånd. Den ene har i overflod hormoner, og vil gjerne parre seg på den andre. Dette har ført til at jeg har skilt dem i to bur når hormonene er på topp. Da sitter de på hver sin side og roper på hverandre og prøver å bryte seg gjennom stengselet. Etter noen timer roer tilstandene seg og de kan være sammen igjen. Det ser ut som om de savner hverandre, når de er fra hverandre. Jeg har opplevd at det at de har god plass i buret gjør at toleransen for atferd dyrene i mellom øker.
|
|
|
Post by poppypiggy on Jan 21, 2009 16:33:59 GMT 2
Velkommen til forumet, unisol! Interessant det du skriver om at det hjelper å skille det to små herrene når hormonene lager for mye bølger. Jeg antar det er et råd som andre kan bruke. Samtidig har jeg lest om at det noen ganger kan bli bråk om en skiller marsvin som er gode venner for lenge; da er det akkurat som om de begynner på nytt igjen med å "diskutere" hvem som er sjefen, og hele "skittentøyvasken" må gå en ny runde. Men så lenge det kun er snakk om få timer, og de hører hverandre hele tiden, så er det antakelig ikke noe problem.
Fint å høre at du også har observert det der med at god plass gjør marsvinene mer tolerante overfor hverandre. Myten om at to hanner ikke kan være i samme bur er nok oppstått som følge av at mange bruker knøttsmå bur der dyrene sitter hele dagen, uten stimuli. Det kan sammenliknes med å holde søsken innelåst på et lite rom; det blir det nesten alltid bråk av!
|
|
|
Post by luddviksen on Aug 8, 2010 14:19:36 GMT 2
hei jeg har to marsvin-hanner sammen i et bur. Den ene er 3 år og den andre er 14 uker Det har fått veldig fint, helt til nå som den yngste er blitt kjønnsmoden. Han prøver hele tiden og parre seg med den eldste og lar han ikke være i fred. hva gjør jeg ?
|
|