|
Post by leoogtillan on Aug 23, 2008 14:20:06 GMT 2
Hei.. Jeg går rett på sak: Tillan skal ha barn igjen. Dere lurer sikkert på hvorfor jeg ikke legger til et smil, eller høres blid ut.. Det er fordi jeg er bekymret for Tillan! For det første.. Tillan ble gravid omtrent bare 3 mnd etter forrige fødsel. Men det er ikke det verste. Jeg er redd for at ungene er døde, at Tillan har fått svangerskapsforgiftning! Hun har hatt "kule(r)" på magen siden før vi dro på ferie. Siden han første Marvin var her! Og det var i very *friendly* personten av juni om jeg husker rett! Så hun burde ha født for lenge siden! Kulene syntes etter 4 uker, og fødsel etter to mnd. Men Tillan er fremdeles gravid, og har ikke blitt så mye større! Det verste er.. Jeg tror jeg ikke har kjent noe sprak ennå! Men jeg vet at det er marsvinunger inni der. Så hva kan jeg gjøre?! Hva kan det være?! Jeg hadde aldri greid å miste Tillan, jeg er ikke klar for det ennå! Hun er så ung, og så utrolig verdifull og elskverdig. Jeg trenger all den hjelp jeg kan få, og jeg må tenke lurt. Den nærmeste dyrlegen her er det overdrevent dyrt. For et par dager siden begynte et marsvin å blø under øyet fordi vi tror Leah kan ha bitt henne. Vi dro til dyrlegen, vi fikk et par råd og en øyensalve. Oppholdet kostet venninna mi 810 kroner!! Hvis jeg skal bare dra til dyrlegen for å få råd og hjelp, vil jeg ikke ha nok penger til å betale dyrlegeregninga! Dessuten er det mer.. Jeg tror ikke Leah ble gravid etter å ha vært sammen med to hanner 5 uker hver! Hvis hun er gravid, må hun ha kommet bort i svangerskapet. Dvs at hvis hun har barn i magen, vil hun være minst 1 år når hun føder! Da må vi betale keisersnitt, noe som vil koste oss langt over 2000 kroner. Jeg håper så inderlig alt går bra! Jeg er på gråten ved å tenke på at både Tillan og Leah kan miste livet! Følelsen kan ikke beskrives i ord. Det er så overveldene fælt! Jeg håper jeg bare bekymrer meg for mye, men det finnes det ingen garanti for. Leah og Tillan kan være i livsfare!!
|
|
|
Post by leoogtillan on Aug 23, 2008 14:26:52 GMT 2
kort i svangerskapet*
|
|
|
Post by MarsvinNett on Aug 24, 2008 20:32:10 GMT 2
Huff av meg, Marion, nå er du visst skikkelig bekymret over Tillan og Leah. Men jeg tror du kan roe deg litt. For det første er det ingen krise om Tillan ble gravid tre mnd etter sist fødsel. Men, kan du si meg akkurat hvor lenge siden det er du først kjente eller så at hun begynte å få kuler på magen? For "før jeg dro på ferie" sier meg ingenting. Hvis der er over en og en halv mnd siden du kjente at hun var større, så er det grunn til å være urolig, men jeg tror egentlig ikke det er noe galt. Men selvfølgelig, det kan jo hende, og du virker jo ganske sikker på at det ikke er noe liv inni der. Uansett hvis de var døde så tror jeg da hun ville født dem. Jeg har da hørt om marsvinkull før hvor alle ungene kom ut dødfødte. Så var det Leah; noen ganger vil ikke hunnene bli "paret", og noen ganger kan det jo hende de bare ikke blir drektige med en gang heller. Hvor gammel er Leah? Er hun over ti mnd. så syns jeg ikke du skal sette henne sammen med en hann en gang til. Men hvis hun er drektig nå føler jeg meg ganske sikker på at det vil gå fint selv om hun kanskje vil være litt over ett år når hun føder. Husk at denne "bekkenet gror sammen" greia kan gjøre at hunnen ikke får født, men det kan også gå helt fint. Så jeg syns ikke du skal ta keisersnitt, da bare selve narkosen og alt er en stor risiko å ta på et lite dyr. Lykke lykke til med dem uansett da, vi får krysse fingrene for at alt går bra
|
|
|
Post by leoogtillan on Aug 25, 2008 18:57:05 GMT 2
Tusen takk for svar. Det var litt mer beroligende. Første gangen kulene begynte å syntes var omtrent i very *friendly* personten av juni. Dvs ca 2 mnd siden! Men ungene har vokst litt siden det, men ikke mye. Hun ser ikke høygravid ut akkurat, selv om hun burde gjort det. Jeg kan se om jeg får tatt noen bilder snart, så kan du se selv. Jeg kan jo ha kjent på magen imens ungene sov, eller det kan ha vært kun en' unge som ikke trenger så mye plass til å sparke! Det kan også hende at jeg ikke har kjent så nøye, for å være forsiktig med Tillan. Men likevel er jeg litt bekymret. Jeg kan aldri være sikker, og Tillan er utrolig viktig og verdifull, så sikker vil jeg liksom være! Så.. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre med det. Det er i hvert fall ikke overvekt, for kulene er harde, og det er lagt på kroppen på en måte som ikke ser ut som overvekt, men drektighet. Litt vanskelig å forklare, men du har jo sett forskjell fra da Minnie var gravid og marsvin som bare er litt lubne. Så det er vel 50 % sjanse for liv, og 50 % sjanse for død.. Bare det ikke er svangerskapsforgiftning! Leah er alt for gammel desverre. Hun er ti mnd (oi, som tiden flyr!!) og 10 dager i dag, den 25. august. Hun ble født 15. oktober 2007. Det er ingenting som tyder på drektighet på henne (desverre ), men hun kan ha blitt drektig de siste ukene hun var sammen med hann nr. 2. Vi spurte faktisk henne og den første hannen om hvorfor de ikke parret, og det som kom frem var "ikke stress med dette." Så hvis hun er gravid, håper jeg alt går bra! Hun vil være rundt ett år, eller eldre enn det ved fødselen, stakkars. Men hva skal jeg gjøre den siste tiden i drektigheten? La alt være, og håpe det går bra, eller dra til dyrlegen? Det er ikke så stor sjanse for oss å se på Leah når hun skal føde heller, så det er ikke sikkert vi ser det om ungene sitter fast. Hva gjør vi da? Jeg vil ikke la henne dø. Vi har, som du kanskje har skjønt, kommet opp i en stor knipe, og håper alt sammen går bra til very *friendly* persont.. Vi trenger all den hjelp vi kan få. Men det er heldigvis like stor sjanse for at det ikke er en knipe heller. At de får unger begge to, i live. Vi får vel se hva som skjer fremover...
|
|
|
Post by leoogtillan on Sept 15, 2008 15:32:31 GMT 2
Heeii!! ;D Nå har det skjedd masse siden sist! Tillans unger lever, og de kommer veeeeldig snart! Tipper de kommer om maks en uke. Og det er jo ikke så lenge! Og Leah har vært gravid lenge, men jeg har ikke tenkt på at det har vært unger der! Først i går sjekket jeg henne nøye, og hun hadde harde kuler på magen, og vet dere hva? Det var skikkelig spark inni der! De tvar nesten mer spark enn Tillan har, og Tillan er virkelig stor altså. Så begge to er veldig godt på vei i svangerskapet, og ungene er i god behold. De er begge veldig søte mammaer og slikker hverandre på ørene og ansiktet. Det er såå søtt! De øver seg sikkert til ungene deres blir født. Så det er ingen problemer, og historien vil nok ende godt! Men et problem.. I dag er Leah 11 mnd gammel! Hun burde født i dag! Men hun kan godt trenge en måned til.. Jeg hadde bursdag i går, så jeg har nok penger til keisersnitt. Vet ikke om jeg har spurt om det før, men... (og dette er et spørsmål til alle på dette forumet! Blir fornøyd med alle slags svar!) Hva vil hvis Leah får keisersnitt? Trenger hun det i det hele tatt? Og det mest fryktinngytende spørsmålet... Vil hun overleve?
|
|
|
Post by leoogtillan on Sept 26, 2008 23:17:36 GMT 2
Hei!! ;D I dag, 26. september 2008, kom jeg hjem fra skolen, og så på marsvinburene som alltid klokken 14:45. Da fikk jeg en fantastisk overasskelse! Tillan fødet! ;D Så nå har Tillan fått 5 unger, hvorav 2 døde (lang historie ). De er kjempesøte!! ;D Jeg aner ikke hvordan man legger inn bilder her, men får vel ordna noe på hjemmesiden min snart. Kom og se! ;D Og ikke minst si ifra om noen vil ha marsvinunger. Det er ikke alltid så lett å ordne eiere..
|
|
|
Post by leoogtillan on Sept 26, 2008 23:18:56 GMT 2
Og alt står bra til med Tillan! ;D
Hun er litt tynn og pjuskete, og blod fra fødselen er fremdeles litt i ansiktet henne, men hun er så snill med ungene sine og koser seg virkelig! Hun elsker å være mor, og er så flink! Er stolt av henne!! ;D
|
|
|
Post by wowposter on Nov 12, 2008 7:35:19 GMT 2
|
|
|
Post by poppypiggy on Nov 15, 2008 1:08:27 GMT 2
Det er så hyggelig å høre at alt gikk bra med Tillan og ungene hennes! Håper det har fortsatt!
|
|
|
Post by leoogtillan on Nov 16, 2008 14:49:29 GMT 2
Ja, det går bra med henne. Alle ungene hennes har flyttet ut s¨nå har hun det store buret for seg selv. Jeg håper Leah og Tillan kan bli venner snart i gjen så de kan bo sammen igjen da! Selv om de tre guttene til Leah ble 5 uker gamle for over to uker siden er de fremdeles til salgs.. Jeg har funnet ut at pet-gutter er noe av det vanskeligste man kan selge! Alle vil ha renrasede jenter, fordi man alltid har hørt at jenter kommer best sammen.. Men er det virkelig sant at gutter ikke passer med noen hvis de ikke er kastrerte?? For brødre går jo bra sammen, de? Det er ikke så mange som vil ha gutter som ikke har så mange farger heller.. Tillans svart, hvite og brune unger ble fort ønsket, imens Leahs unger "bare" er brune og hvite.. Men på en annen side er jeg glad for å ha dem her, men jeg begynner å bli litt frustrert. Nå blir det jo enda vanskeligere å selge dem, ettersom de ikke er små unger lenger! De bor sammen med Leo da, og det går strålende. Jeg var litt skeptisk til å flytte de tre små guttene inn til Leo, ettersom vi alltid har hørt at ukjente hanner med jenter i nærheten bare blir slosskamp... Men det gikk over all forventning! De første to-tre dagene kom Leo gjevnlig for å parre med dem, men de greide alltid å løpe unna. Nå er det anspente forholdet helt borte, og de 4 gutta mine har blitt bestekompiser! Det trosser jo helt det jeg har lært om marsvin! Kanskje noen gutter passer bedre sammen enn andre?
|
|