sara
Nyfødt marsvin
|
Post by sara on Mar 30, 2008 17:28:15 GMT 2
Teddy og Tasha ble satt sammen 3.mars :-) Forventer unger i midten av mai! Det tror jeg blir veldig gøy..! Men jeg håper fødselen går fint, men er litt usikker på akkurat det, dessverre. Når jeg satte Tasha sammen med Teddy veide hun hele 1175 g! Og det er jo egentlig IKKE anbefalt å sette hunner som veier over 1000 g til avl. Men jeg forhørte meg litt om, og fikk litt forskjellige svar på hva jeg burde gjøre. Noen sa jeg burde trimme henne en del, og det gjorde jeg (og gjør fortsatt) .. så sendte jeg en mail til den gamle eieren til tasha, som sa at alle hennes marsvin var store av seg, men ikke tykke, og hadde veid en del mer enn 1000 g når de ble satt sammen med hanner, og at det hadde gått helt fint. Så siden jeg ville ha unger før sommerferien, og hun sa dette, satte jeg dem sammen. Det som nå er litt vanskelig for meg er at tasha både legger på seg (på grunn av drektigheten) og tar av en del gram på grunn av all trimmen hun får (ikke minst siden hun er sammen med teddy:p)..så nå har det gått fra 1175 g til 1117, men jeg regner med at det bare er bra..:-) noen andre som har erfaring med "store marsvin" i avl? forresten tror teddyer er litt ekstra store av seg.. (ps, tasha var ikke tjukk, bare litt stor når jeg satte dem sammen) Tror forresten Tasha er drektig! Nå har de nesten vært sammen i 4 uker :-)
|
|
|
Post by MarsvinNett on Mar 30, 2008 20:22:03 GMT 2
Så koselig at du skal få enda et kull! Det er så gøy med de små marsvinbabyene og jeg kunne ønske jeg også hadde hatt mulighet til å få et kull. Men foreløpig har jeg jo kun fem jenter som er for gamle til å bukes i avl, og jeg syns det blir litt mange å skaffe enda en jente i tilegg til marsvin gutten jeg har.
Ja, risikoen for en vanskelig fødtsel/svangerkap økes i stor grad når marsvinet er overvektig. Egentlig burde det ikke mer enn 850-1000 g. I marsvinbøker jeg har lest står det at drektighet, for en hunn over 1000g., er en risiko, men vi får krysse fingrene for at det går bra! Dessuten legger hunner naturlig på seg litt ekstra når de har hatt et kull, det gjorde min jente også, bare ikke så mye da.
Det med at hun går ned i vekt er forhåpentligvis bra. Pass på at du gir henne riktig kost også (det gjør du vel helt sikkert). Ubegrenset med høy, grønnsaker og c-vitamin tilskudd hver da og ikke noe frukt så lenge hun er så tung (og ikke noe marsvinsnacks heller, som de kan legge på seg av). Fôrblanding er også viktig, men ikke i ubegrensede mengder. Kanskje ca. 3 spiseskjeer om dagen (vanligvis 1-2, men når de er drektige trenger de jo naturligvis mer). For å gi marsvinet en best mulig balanse i kosten, er der best at fôrblaningen blir fordelt på to eller tre ganger i løpet av dagen, og ikke alt på en gang, da de har lett for å overspise på denne måten.
Gleder meg til å høre hvordan det går fremover, og hvordan det går med fødsel/ungene.
|
|
sara
Nyfødt marsvin
|
Post by sara on Mar 31, 2008 16:17:50 GMT 2
Hei:-)
Kan du si meg litt om hva som kan skje, eller hvordan jeg kommer til å merke om noe er galt? Er det hvis hun slapper av mye og får drektighetsyke? Eller er det svangerskapsforgiftning det er fare for? Akkurat nå gikk det opp for meg: tenk hvis tasha dør! Da kommer jeg aldri til å tilgi meg selv for hva jeg gjorde mot henne, bare fordi jeg var så ego og ville ha unger før sommerferien..:S Tror du det er stor risiko for at hun kommer til å dø under fødselen? Eller at ungene kan dø? Men jeg skjønner ikke at det øker risikoen for tykke marsvin, det er jo ikke sånn for mennesker (eller er det?), og de er jo ganske tykke når de føder uansett? /Tasha veide jo 1200 g sist)..Er det dermed best at det er få unger, så hun ikke blir altfor tykk? Kan hende det bare er jeg som er litt dum her, altså..
|
|
|
Post by MarsvinNett on Apr 3, 2008 18:32:04 GMT 2
Jeg skjønner at du blir bekymret, Sara, men jeg kan desverre ikke hjelpe deg med noe annet enn å si at du må passe godt på henne og se til at hun ikke ser syk ut eller oppfører seg merkelig. Nei, jeg tro hverken at ungene eller moren kommer til å dø. Jeg vet faktisk ikke hvilke sykdommer eller komplikasjoner som kan oppstå ved slike situasjoner (drektige marsvin med overvekt), bortsett fra at det kan ligge en viss risiko i det. Risiko betyr jo fare for liv og helse til mor/unger. Jo færre unger, jo lettere er alltid fødselen for moren. Det er fordi det er lettere å føde mange små enn noen store. Når det er få unger (en eller to) blir de ofte ganske store inni magen (spesiellt når det bare er en) og da er det vanskeligere for moren å presse dem ut. Men jeg vet ikke om dette gjelder noe ekstra dersom moren er overvektig. Joda, det er akkurat slik hos mennesker også. Hvis en veldig overvektig kvinne blir gravid er det større sannsynlighet for at det kan oppstå komplikasjoner under graviditeten.
|
|
sara
Nyfødt marsvin
|
Post by sara on Apr 9, 2008 11:45:22 GMT 2
Hei igjen og takk for svar:) Du skriver " jo færre unger, jo lettere er alltid fødselen for moren. Det er fordi det er lettere og føde mange små enn noen store". Da skrev du vel feil på den første setningen, for det ville jo blitt lettere med mange små, enn noen få store, som du skriver.
|
|
sara
Nyfødt marsvin
|
Post by sara on Apr 9, 2008 11:46:52 GMT 2
Forresten, er det fare for enda større komplikasjoner hos marsvina når de er overvektige enn for mennesker når de er overvektige? For jeg har ikke hørt at overvektige damer pleier og få veldig store komplikasjoner så ofte.
|
|
sara
Nyfødt marsvin
|
Post by sara on Apr 9, 2008 11:48:18 GMT 2
En ting til: Tasha er gravid! Veldig tydelig nå De har vært sammen i 5 uker, men jeg tror bare hun har vært drektig i ca 4:) Så en liten klump på hver side av magen hennes i går:) Ingen komplikasjoner hittil, hvertfall.
|
|
|
Post by leoogtillan on Apr 9, 2008 12:25:44 GMT 2
Åh! Så gøy, Sara! ;D Du må fortelle meg alt på msn!! ;D
|
|
|
Post by marsvinprincess on Apr 9, 2008 19:27:28 GMT 2
Så Kjekt! ;D
|
|
|
Post by leoogtillan on May 17, 2008 16:35:53 GMT 2
Kullet ville sikkert blitt søtt, men men..
|
|
sara
Nyfødt marsvin
|
Post by sara on Jun 23, 2008 19:03:25 GMT 2
ja..det var utrolig trist det som hendte! har bare ikke orket å skrive om det..det var jo bare det verste som kunne skje..kort fortalt til dere som ikke vet det: Tasha fødte 5 dødfødte unger 11.mai og Tasha døde av svangerskapsforgiftning samme dagen på fanget mitt..Det var og er forferdelig!
|
|
|
Post by leoogtillan on Jun 24, 2008 12:24:02 GMT 2
Det var såå trist! :*( Teddy har vi i alle fall nå.. Han har det nok bra, men savner sikkert sin kjære.
|
|
Baltus
Nyfødt marsvin
|
Post by Baltus on Jun 25, 2008 11:51:23 GMT 2
Stakkars deg og Tasha Kjempe synd å høre
|
|