|
Post by MarsvinNett on Mar 30, 2008 16:33:13 GMT 2
Noen her som har prøvd å bruke sitronsyre til å rengjøre buret med? Det virker i alle fall veldig bra. Jeg har hørt om det lenge, men var ikke før noen dager siden at jeg begynnte å bruke det selv.
Sitronsyre er et hvitt pulver som man blander med litt vann, man får kjøpt det på apoteket, og det kan også brukes som tilsettningsstoff i saft og syltetøy og noen matretter. Det er altså ikke giftig eller skadelig (marsvin skal selvfølgelig ikke spise eller få det i seg uansett, man må jo vaske det helt bort etter man har "vasket" med det).
Ofte setter det seg store urinflekker i bunnen av buret, som er veldig vanskelig å vaske bort. Da kan man bare bruke litt fortynnet sitronsyre (altså oppløst i vann, som jeg sa) og helle det over flekkene. La det virke i ca. 10 minutter (eller lenger hvis det ikke går bort med det første) og så er det bare å tørke vekk flekkene helt enkelt. Det funker veldig bra, så det er absolutt å anbefale. Da får man et helt rent bur uten gammel urin som kan være kilde til og tiltrekke seg skadelige bakterier for marsvinet.
|
|
|
Post by leotillan on Apr 1, 2008 18:27:43 GMT 2
Åh, for en god ide! Men dere som vet mye om dette, er det ikke slik at man også kan skrubbe buret rent ved hjelp av eddik, og kanskje også blandet litt med vann?
Jeg har prøvd det før, og det funka bra, men det var mye arbeid. Da tenker jeg kanskje sitronsyra er best.. Men er det ikke litt dyrt?
|
|
|
Post by MarsvinNett on Apr 3, 2008 18:38:46 GMT 2
Hei Andrea Sitronsyre og eddik har samme virkning, men det kan godt være at sitronsyre virker bedre. Men jeg har jo ikke prøv eddik før så jeg kan jo ikke si det sikkert, men sitronsyre virker hvertfall veldig bra uansett. Boksen med sitronsyre pulver (på 100g.) kostet under 50-lappen hvis jeg husker riktig.
|
|
|
Post by leoogtillan on Apr 4, 2008 16:10:34 GMT 2
Var det SÅ billig?! Da er det verdt det! Men allikevel er det jo penger det også.. Men det koster jo mye å ha dyr da..
|
|
|
Post by MarsvinNett on Apr 7, 2008 19:04:50 GMT 2
Ja, jeg tror ikke det kostet mer. Nei, har man dyr må man jo prøve å gjøre det beste man kan for de i hvert fall.
|
|
|
Post by leoogtillan on Apr 8, 2008 16:16:00 GMT 2
Ja, det er en bra holdning Fins det noe annet som er bra virkemiddel mot kalk da?
|
|
|
Post by MarsvinNett on Apr 11, 2008 12:25:36 GMT 2
Mener du urinen som setter seg fast? Nei, eddik og sitronsyre er det beste
|
|
|
Post by leoogtillan on Apr 11, 2008 22:30:48 GMT 2
Ja, jeg kaller det kalk Åja, da bruker vi det Men er det virkelig nødvendig å vaske det? Eller er det bare for utseende og luksus skyld for marsvina?
|
|
lusse
Ny bruker
|
Post by lusse on Sept 15, 2008 18:20:01 GMT 2
Jeg prøvde eddik og vann, det funket ikke så bra for meg MEN, jeg prøvde noe vi bruker for å fjerne kalk fra fliser, og det funket meeeeget bra! All den tørkede urinen ble borte Slik var det: .. og slik ble det:
|
|
|
Post by leoogtillan on Sept 16, 2008 15:19:40 GMT 2
Woooow! Hva heter produktet? I går satt jeg og skrubbet som en gal med grønnsåpe. Resultatet ble rent noen steder, imens andre steder ble kalken hvit..? Men dit produkt, lusse, er desidert best! Det er vel ikke helsefarlig for marsvina heller?
|
|
lusse
Ny bruker
|
Post by lusse on Sept 16, 2008 18:33:19 GMT 2
Helsefarlig og helsefarlig, jeg ville ikke latt det være igjen rester av middelet i buret, men skyller man det godt ut så er det ikke noe problem TD Dusj & Bad heter det! Selges på flisekompaniet, og koster mellom 100 og 200 kr
|
|
|
Post by leoogtillan on Sept 16, 2008 21:01:11 GMT 2
Okey, takk for svar.
|
|
lusse
Ny bruker
|
Post by lusse on Sept 17, 2008 18:32:49 GMT 2
Bare hyggelig