|
Post by leoogtillan on Mar 25, 2008 16:30:57 GMT 2
Åh, nesten med en gang jeg skriver her får jeg tårer i øynene.. Det er ikke noe marsvin som har dødd, men jeg har mistet to marsvinunger og det syntes jeg er minst like ille.. Da Tica og Tillie ble 5 uker kjørte vi dem til en knøttliten leilighet i Oslo hvor de røyket inne og eierne var barn. Det var forferdelig, og jeg har aldri hatt noe kontakt med snuskene mine siden... Jeg er så inderlig glad i dem, og dagen etter gråt jeg hele tiden på skolen. Jeg hadde ikke grett noenting før jeg skulle fortelle venninna mi hva som hadde skjedd. Og da jeg sa det bare bristet jeg sammen og klarte nesten ikke si et ord. Læreren kom og spurte hva som hadde skjedd, og jeg fikk bare frem: "Jeg har mistet to marsvin *hulk, hulk*" Den dag i dag tror han fremdeles at to marsvin døde, selv om det ikke er sannheten, føles det slik. Tica og Tillie (som nå heter Ingebjørg og Laila) er dypt savnet...
|
|
Shania
Voksent marsvin
|
Post by Shania on Mar 25, 2008 22:12:28 GMT 2
"/ Så trist! For å være ærlig synes jeg Tica og Tillie er myye finere navn en Ingebjørg og Laila! Håper ikke du får skyldfølelse for dette: Kunne du ikke la være å gi dem bort til dem? Jeg har opplevd noe lignende selv. Jeg fikk en kanin, og en måned senere fant jeg ut at det var umulig å ha han. Jeg hadde ikke tid til han, og jeg fant ut at kanin ikke var det rette dyret for meg. Det er over et halvt år siden og jeg har fortsatt masse skyldfølelse. Jeg måtte gi han bort til noen som sa de var medlem av dyrebeskyttelsen, men jeg har jo ikke fått bekreftelse på at det var sant. Da de hentet han bare 'rev' de han med seg uten å la meg si ordentlig hade..
|
|
|
Post by leoogtillan on Mar 27, 2008 15:00:51 GMT 2
Ja, det er fryktelig trist.. Forferdelig egentlig.. Jeg hadde inget valg. Vi MÅTTE gi dem bort, og det hastet! Vi lette overalt etter gode eiere som det kunne være like fint å bo hos, som hos oss... (Skikkelig selvdigger ) Men vi fant ingen! Så nærmet tiden seg til at vi måtte gi dem fra oss, og da var vi desperate. Mannen jeg snakket med hørtes hyglig ut i telefonen og gikk virkelig inn for det å passe dem. Og det tviler jeg absolutt ikke på! Men det var bare et så forferdelig miljø for dem å bo i, og det visste jo ikke vi før det var for sent.. Så de bor altså der nå.. Eller jeg vet jo ikke.. Kanskje de er gitt bort? Kanskje de har dødd av røyk? Men det ga oss en god porsjon erfaring, og nå er vi veldig nøye med hvem vi gir ungene bort til, og også like tolerante for de som påtar seg ansvaret for ungene vi selger. Vi har forstått at når ungene er født, haster det med å finne eiere, og det er utrolig viktig å høre med familie, venner og bekjente om de vil ta vare på en/flere!! For det betyr at vi kan holde kontakten med ungen når vi har solgt dem. Men selvfølgelig også viktig at vi kan stole på den vi gir dem til. Alle disse punktene har jeg fulgt nå, og jeg er sikker på at det nye kullet til Tillan vil få det bra:) Og vi kan holde kontaken med alle sammen!! ;D Og gutten vi tror vi skal få gitt bort er til en kusine som bor under en kilometer unna, så han kan vi i hvert fall holde kontakten med ;D Jeg er velidg glad for det, og Tillie og Tica vil alltid være i mitt hjerte.. Og på grunn av de nye ungene som er født, kan vi kanskje ringe dem og besøke dem snart imens vi tar med Tillan og Leah! Det ville jg blitt kjempeglad for, men jeg er ikke sikker på om vi får det til.. Men kanskje ;D Vel, dette ble en lang mail.. Jaja! Sikkert spennende for deg og alle andre å lese Hadet godt! Jeg går å svarer på andre mail nå jeg Jeg har også lyst til å bli "Voksent marsvin"!
|
|
sara
Nyfødt marsvin
|
Post by sara on Apr 2, 2008 18:58:25 GMT 2
Åhh, trist og lese om Tica og Tillie.. Men det kan jo hende eierne er snille? Får håpe det beste iallfall.. Men det at de røyker inne, kan umulig være bra for marsvina :/ Jaja, høres iallfall ut som dette kullet får det bra!
|
|
|
Post by leoogtillan on Apr 3, 2008 9:25:01 GMT 2
Ja, jeg vet.. Men jeg tror nok at eierne gjør en god jobb (håper jeg) det er bare miljøet jeg er litt bekymret for. Jeg håper de aldri går lei eller gir avkall på ansvaret! Det er veldig vitktig for meg at de får det bra.. Men som du sier, denne gangen går det sikkert bedre, for nå gir vi aldri helt, helt slipp på dem når de er 5 uker Men det vil jo aldri bli det samme som å beholde dem selv da..
|
|
|
Post by MarsvinNett on Apr 3, 2008 18:59:46 GMT 2
Ja, det kan være skrekkelig trist å gi bort marsvunger til folk man ikke vet om er til å stole på eller om de har et bra miljø for dyra å leve i. Jeg måtte jo selv gi bort tre av de fire ungene i kullet mitt for to år siden. Men heldigvis hadde vi snakket en del med de nye eierne på telefonen, og alle virket veldig ansvarsfulle. Bamseline beholdt vi, Angel ble gitt bort til en jente på 18-19 år som hadde et kastrert hannmarsvin fra før, Dumbo ble gitt bort til en mann hvor familien hans hadde tre hunnmarsvin og hvor han skulle bli brukt som avlsmarsvin, og Gulla ble gitt bort til en jente på 10-12 år og moren hennes. De hadde et marsvin fra før (som faktisk også het Gulla) som nettopp hadde mistet "partneren" sin. Siden hun allerede var to år, ville de ikke kjøpe et nytt ungt marsvin så den skulle føle seg ensom igjen når det eldste marsvinet døde. Derfor fikk de Gulla fra oss når hun var ett år (Gulla var den siste i gjengen vi ga bort. Angel og Dumbo ga vi bort når de var noen mnd.).
Eierne til Gulla er de eneste jeg har kontakt med, jeg sender en sms innimellom og spør hvordan det går med de to Gulla'ene (min Gulla har forresten blitt omdøpt til Gullet, hehe) så det er koselig. De bor mange timer fra oss, så jeg har ikke besøkt dem, med det er jo koselig å holde kontakten litt likevel. Han som fikk Dumbo snakket jeg med sist i januar, og da hadde de gitt han bort for en stund siden til en annen familie som drev med avl. Men han hadde datteren til Dumbo, som forøvrig var drektig. Jeg ble tilbudt å den lille marsvingutten hennes nå i februar, men jeg måtte si nei. (Det var altså barnebarnet til Dumbo). Hadde det vært en jente så hadde det jo kanskje gått, men men.
Eieren til Angel har jeg ikke snakket med siden hun ble gitt bort, og det syns jeg er kjempesynd. Jeg var såå glad i den lille jenta, og nå har jeg ikke engang navnet/tlf til eieren hennes. Det er litt dumt.
Poenger var altså; jeg vet hvordan det er å gi bort marsvin, og jeg føler veldig med deg, Marion, men vi får håpe at Tillie og Tica har det bra der de er. Det aller viktigste som gjelder når man skal gi bort marsvinunger er å vite hem menneskene er, og for all del få det fulle navnet deres og telefonnummeret.
|
|
|
Post by leoogtillan on Apr 4, 2008 16:24:31 GMT 2
Takk for en lang og utfyllende mail M! Det var spennende å lese, så langt har du vel ikke skrevet på en stund? Jeg håper Tica og Tillie har det bra, og at vi rekker å ringe dem før vi gir bort marsvinungene. Da kan jeg se dem og kose med dem, og det vil bli veldig hyggelig Nå har alle marsvinungene fått et hjem, Baltus skal til Ragna, Livvi til Ludvig-jenta på 1 og et halvt år som mistet søstra si, og Silke og Millie skal til et guttemarsvin som venninna til mamma eier. Alle vil få det fint, og vi får møte dem senere alle sammen! Til og med være dyrepassere for dem! ;D (Da får jo Tillan også se igjen øyenstenene sine ) Men jeg må gå nå.. Kan skrive mer senere.. Skal spise. Hadet!
|
|
|
Post by wowposter on Oct 29, 2008 0:24:47 GMT 2
|
|
|
Post by leoogtillan on Oct 29, 2008 17:17:02 GMT 2
Hva er dette wowposter? Forresten så skal vi få se igjen marsvinene!! ;D På bursdagen deres og Leahs ringte vi dem, og de fortalte at alt var bra og at de hadde blitt veldig glad i de to små. I november skal vi få besøk av dem! Gleder meg! ;D
|
|
|
Post by wowposter on Nov 3, 2008 15:16:05 GMT 2
|
|
|
Post by grooowl on Nov 7, 2008 10:43:55 GMT 2
hehe ?? Wow... teit!
|
|
|
Post by leoogtillan on Nov 7, 2008 20:18:02 GMT 2
ja, veldig irriterende faktisk! Er det spam?
|
|
|
Post by wowposter on Nov 12, 2008 7:34:59 GMT 2
|
|