Shania
Voksent marsvin
|
Post by Shania on Mar 24, 2008 16:47:38 GMT 2
Et bur skal vel være minst 80 cm langt og 50 cm bredt hvis man har et marsvin, og minst 100 cm langt og 50 cm bredt hvis man har to. ^^
|
|
|
Post by leoogtillan on Mar 25, 2008 16:25:47 GMT 2
Ja, det bør det. Så stort som mulig ;D Men det er heller ikke så dumt å ha en innhegning, slik at man kan ha mer plass til marsvina
|
|
Shania
Voksent marsvin
|
Post by Shania on Mar 25, 2008 19:11:38 GMT 2
Riktig ^^
|
|
|
Post by leoogtillan on Mar 25, 2008 19:54:39 GMT 2
Hva ville vært det beste for marsvinet egentlig?
|
|
Shania
Voksent marsvin
|
Post by Shania on Mar 25, 2008 22:08:15 GMT 2
Jeg tror ikke det er noe 'best' for dem. Det spørs jo hva som er inni buret/innhegningen, og hvor stor den er. Marsvin trenger naturlige ting som steiner og kvister for å boltre seg litt. Et gjemmested/hus og spon/pellets som underlag.
|
|
|
Post by MarsvinNett on Mar 25, 2008 22:11:28 GMT 2
Hvis du tenker på innheining ute, så er det bra om sommeren hvis de har tilgang på skygge og ly. Men det er gjort forskning på at ingen marsvin vil være i temperaturer under ti grader, så resten av året ville de fortrukket å være inne. Et stort bur er veldig viktig. Så stort som mulig er det beste (og 80 X 50 er jo egentlig ikke noe plass i det hele tatt). Jeg har vært i haugevis av dyrebutikker, og kun i en av dem hadde et bur på 120 x 60, resten hadde 100 x 50 som største grunnflate. Dette er egentlig helt sprøtt, og jeg tror at hadde dyrebutikker hatt større bur til salgs ville de solgt dem, men fordi de har så små bur til salgs gir det et falskt inntrykk av at marsvinet (og kaniner for den saks skyld) ikke trenger større plass. X) idiotisk.. Men jeg har sett på www.dyreshoppen.no at de selger bur på 140 x 70 i grunnflate, og det har jeg veldig lyst til å kjøpe til jentene mine. Men først må det nok bli litt sparing da prisen er på 1700 + porto på buret som er 12 kg tungt.
|
|
Shania
Voksent marsvin
|
Post by Shania on Mar 25, 2008 22:15:57 GMT 2
Ja, det er sprøtt. Men hvis man lar marsvinet løpe en stund på gulvet hver dag går det bra med den plassen.. Men jeg vil ALDRI la et (selvom det bare er ett) marsvin bo i et bur på 80 x 50! Jeg skal MINST ha 100 x 50 .. Når jeg blir voksen skal jeg lage et bur på kanskje 200 x 200 hvor 4-6 jenter kan løpe rundt og nyte livet ^^
|
|
|
Post by leoogtillan on Mar 27, 2008 14:47:52 GMT 2
Helt enig! De trenger masse plass! Det finne mange små bur.. Leo sitt bur er egentlig ganske lite for en gutt på hans størrelse, men jeg ser ingen tegn på at han mistrives, jfaktisk trevrt i mot! Jeg er veldig glad i å være i buret sitt, og liker godt å sove der. Han hopper gjerne frivillig inn der, og er ikke deprimert i det hele tatt! Kanskje grunnen er at han blir luftet så mye? Kan det være grunnen til at marsvin som blir luftet kan like et lite bur mindre enn andre marsvin? Hva er egentlig grunne til å ha et svært bur? For å ha mye plass å bevege seg på og stille nysjerrigheten? Det får de jo når de blir lufta! ;D
|
|
|
Post by leoogtillan on Mar 27, 2008 14:48:34 GMT 2
Det ble noen skrivefeil i den forrige mailen, men hvis noen lurer på hva som stod der er det bare å spørre..
|
|
Shania
Voksent marsvin
|
Post by Shania on Mar 27, 2008 15:44:13 GMT 2
Det var ingen tegn til at Bøtteknotten ikke likte det lille buret sitt heller, men jeg ga han et bur på 120 x 50 fordet.. Han er MYE gladere ^^
|
|
|
Post by leoogtillan on Mar 27, 2008 15:49:20 GMT 2
jeg har også gitt Leo et større bur som er 120*50 faktisk (høres jo ut som jeg hermer! xD) Men han ble ike gladere for det. Han savnet det gamle buret sitt, og der får han være hvis han vil Men vi bytter litt på da, ifra stort og lite bur, men han er veldig glad i det lille buret sitt Lille snusken min!
|
|
|
Post by poppypiggy on Apr 11, 2008 23:15:52 GMT 2
Jo større bur jo bedre, vil nå jeg si. Det beste hadde sikkert vært å la marvinene ha et helt rom for seg selv hvor de kunne løpe omkring, men det er jo ikke så mange som har anledning til det, så da er det bra med et stort bur. Selv marsvin som blir luftet hver dag tilbringer likevel temmelg mye tid i bruet sitt likevel. 50 x 120 cm synes jeg igrunnen er det minste man kan ha, om det er mindre blir det nesten som om et menneske skulle være i et lite rom hele tiden og bare få gå ut en liten tur hver dag. Ja, mange marsvin får jo ikke gå ut av buret heller, og da tror jeg de har ganske triste liv, selv om de ikke protesterer. De tror jo det skal være sånn! Jeg har bygget et bur til mine fire jenter som er ca. 70 x 180 cm, og jeg planlegger å lage det dobbelt så stort ved å ha to etasjer oppå hverandre, med en lang rampe mellom etasjene. "Oppskriften" fant jeg på denne siden (mange gode bilder av hjemmelagete bur): www.guineapigcages.com/indexmetric.htm. Siden er amerikansk, og en del at materialet som er brukt i burene er litt vanskelig å skaffe her, men hvis en bruker f.eks. Elfas garderobehyller og fester dem sammen med kabelstrips, så blir det veldig fine bur.
|
|
|
Post by leoogtillan on Apr 13, 2008 22:42:25 GMT 2
Ja, et marsvinrom høres bra ut! Synd man ikke får på en måte bo sammen med dem da. Vi pleier liksom hver dag å ga forbi snuskene våre, og hilse på dem. Blir det ikke litt usosialt om de får sitt eget lukkede rom? Og kanskje man ikke får så god oversikt da?
|
|
|
Post by Jubel on Jun 24, 2008 21:03:11 GMT 2
Hei! Jeg har vært mye på www.cavycages.com og tittet på de tøffe burene folk har laget, men siden de ikke selger materialene i Norge, blir det neppe noe sånt bur på meg.. Veldig synd, for de ut som de er forholdsvis enkle og lage.. Nå har jeg da kjøpt et vanlig, brukt bur på 120 cm eller noe, og akkurat nå ser det enormt stort ut(nå er det et ganske lite rom det står i da, så kanskje det lurer meg ). Men det ser vel annerledes ut når jeg har fått "møblert" det Ellers så er jeg helt enig i det som er sagt, de fleste bur som selges i dyrebutikkene er skrekkelig små! Og ikke minst koster de ganske mye... Jeg blir lei meg hver gang jeg ser innom finn.no og titter på marsvin som er til salgs, de fleste selges med veldig små bur..
|
|
|
Post by poppypiggy on Sept 1, 2008 22:52:53 GMT 2
Ja, er det ikke flotte bur? Jeg har laget et av kuber som jeg kjøpte på Europris i fjor, men de hadde dem bare en kort stund, og har ikke fått de igjen, dessverre, så foreløpig er ikke det noen mulighet i Norge. Får bare håpe at Europris eller andre plutselig begynner å selge dem før eller siden. Om jeg oppdager det skal jeg si ifra her med en gang!
Men som jeg skrev så er det mulig å bruke hyller fra Elfa. Se på elfa.com, og trykk på Monteringsanvisninger i menylinjen oppe på siden, så får du en ide om hvordan de ser ut. Coroplast, som heter kanalplast på norsk, kan bl.a. kjøpes i Hamar, i en nettbutikk som heter arkivprodukter.com. Søk på "Kanalplater" på den siden, så får du de opp. Om du bor i nærheten kan det være greit å hente dem selv, ellers er det mulig å få dem sent. Det hadde vært kjempefint om noen ville bygge et bur av Elfa-hyller og kanalplast og vise frem et bilde her på forumet!
|
|