ml
Ny bruker
|
Post by ml on Feb 21, 2009 8:50:05 GMT 2
Vi vurderer å lage bur til marsvina i hestestallen, men jeg har hørt ulike meninger om hvilke temperatur marsvina tåler. Disse marsvina er født i en slik stall, men har nå bodd inne noen mnd og vil i tilfelle ikke flytte ut i stallen før til våren/sommeren. Stallen vår er isolert, på de kaldeste dagene på vinteren kan det av og til bli is på vannet. Har noen av dere marsvin som bor "ute"? Vil jo ikke at de skal bo i stallen hvis det ikke er bra for dem. (Jeg har lest at marsvin liker best temperatur på varmere enn +15C, samtidig sa en oppdretter til meg at de marsvina som bodde ute hos han holdt seg ofte friskere. Så nå er jeg litt forvirra....)
|
|
|
Post by poppypiggy on Feb 24, 2009 11:47:28 GMT 2
Jeg har alltid hatt mine marsvin inne, men har lest en del andre steder om å ha dem ute, og det anbefales absolutt ikke (unntatt i tørt sommervær, selvsagt). Når det gjelder en stall som tydeligvis ikke er oppvarmet, siden det blir is på vannet, så synes jeg det høres tøft ut for de små. Det kan godt være at de "tåler" det i den forstand at de ikke fryser i hjel, men jeg vil gjette at de ikke vil ha det særlig behagelig der på den kaldeste tiden. Foretrukket temperatur har jeg lest veldig mange steder at er fra rundt +15 til litt over +20 grader celsius (for varmt er heller ikke bra). Da har marsvinene det passe varmt til at de trives.
Men jeg lurer på hvorfor du vil ha dem i stallen? Inne har du jo god kontakt med dem hele tiden, kan observere dem på nært hold og fort oppdage om noe er galt med dem. Dessuten er det i hvert fall ikke bra å ta dem inn fra en kald stall til en varm stue for kos og stell, og så ut igjen til kulden. Det vil de temmelig fort kunne få lungebetennelse av.
Dersom du likevel velger å sette dem i stallen ville jeg i det minste sørget for en god og stabil varmekilde i buret, som en varmelampe eller lignende, og dessuten gitt dem veldig godt isolerte "soverom" med fleecetepper eller annet "sengetøy" i. Men som sagt: Jeg vil ikke anbefale denne måten å "bosette" marsvin på.
|
|