|
Post by sindre95 on Dec 3, 2008 22:18:49 GMT 2
Hei jeg har et hannmarsvin som er litt over 1 år. Jeg skal kjøpe meg et hunnmarsvin. Er det noe bestemt alder hun må vere før jeg kan sette de sammen eller kan jeg sette hun inn med en gang.
|
|
|
Post by grooowl on Dec 7, 2008 15:40:27 GMT 2
du kan sette hunnen inn med en gang. men husk det kan bli barn av det om ikke hannen er kastrert. får jenta barn i for ung alder er det ikke sikkert at hun kan ta seg av ungene.. 4-5 månder tror jeg er en ok alder og sette henne sammen med en hann. marsvin skal også helst ha sitt første kull før de er 1 år.. ca 8 månder..
|
|
|
Post by grooowl on Dec 7, 2008 22:27:23 GMT 2
jah så lenge hunnen er for ung..
|
|
|
Post by poppypiggy on Dec 8, 2008 0:03:03 GMT 2
Jeg skjønner at du har lyst på marsvinunger, men du må være klar over at du samtidig påtar det et stort ansvar. Som grooowl sier så må du ikke la hunnmarsvinet blir drektig for tidlig; det kan være farlig for henne. Hun må heller ikke være for gammel - ikke over ett år når ungene blir født. Den ideelle alderen er antakelig 6 - 8 måneder. Se på noen av de andre trådene, der står det en del om det.
Du må også være forberedt på å ta marsvinet til dyrlegen, og det kan koste ganske mye. Dessuten er det alltid en viss risiko forbundet med drektighet hos marsvin - hunnmarsvinet kan dø under eller etter fødselen, og ungene kan vær dødfødte eller dø i løpet av noen dager etter at de er født.
I god tid før fødselen må du skille hannmarsvinet fra hunnen, ellers blir mammaen drektig igjen med det samme, og det er en svært stor påkjenning for henne, samtidig som hun kan få vansker med å ta seg skikkelig av de ungene hun alt har.
Om alt går bra med mor og barn må du vite hva du skal gjøre med ungene når det er store nok til å forlate moren. Får du gutte-babyer må de skilles fra moren når det er nøyaktig 21 dager gamle, ellers kan de gjøre moren gravid igjen. Og som sagt må du ha en plan for hva du gjør med de ungene du eentuelt ikke kan beholde selv - husk at det kan bli en del ungen i et kull. 4 - 5 - 6 og enda flere er ikke helt uvanlig. Å bare levere ungene til en dyrebutikk vil ikke jeg anbefale, i hvert fall, for da vet du ikke hvor de havner. Dessuten finnes det allerede ganske mange hjemløse marsvin hos Dyrebeskyttelsen og andre steder, så du bør tenke deg godt om før du øker marsvinbestanden ytterligere.
Så alt i alt ville jeg anbefale deg å få et hannmarsvin til, i steden for en hunn. Mange tror at to hannmarsvin ikke går sammen, men det er en myte. Om du kjøper en ung hann vil den etter all sannsynlighet gå bra sammen med en voksen hann. Se på tråden om flere hanner sammen, så kan du få noen tips.
Alternativt kan du kastrere hannen din og la ham få en liten "kone", men uten at det blir barn av det.
Forresten - uansett hvilket kjønn et nytt marsvin har, så er det anbefalt å la det stå i karantene ca. 2 uker før det slippes sammen med marsvin du alt har, bare for sikkerhets skyld, sånn at du kan forsikre det om at nykommeren er frisk.
|
|
|
Post by MarsvinNett on Dec 8, 2008 13:47:13 GMT 2
Du må for all del ikke sette hunnen sammen med hann marsvinet før hun er over syv mnd. Det vil være en stor risiko både for henne og ungene at moren er så ung, og det er absolutt IKKE å anbefale. Les denne teksten her: marsvinnett.piczo.com/?g=19479937&cr=6 på Marsvin Nett, der står det masse om avl og oppdrett som er verdt å vite
|
|
|
Post by sindre95 on Dec 8, 2008 17:57:12 GMT 2
Tusen takk for alle svar
|
|