|
Post by alhansi on Oct 23, 2008 16:33:27 GMT 2
Vi har en to år gammel marsvinhann, som datteren min forguder. Men hun har ikke hele tiden tid til å være sammen med han, så han hadde et annet marsvin sammen med seg da de kom hit. Dette marsvinet døde rett før sommerferien. Slik jeg har forstått det så skal ikke marsvin være alene når det blir stående alene stundvis. Jenta som eier marsvinet er på skolen, har lekser, venner og fritidssysler så det er mer på kveldstid det blir tid for marsvin kos, og selvfølgelig i helgene. Så vi fikk tak i et marsvin til vår hanne, slik den skulle ha selskap. Jeg tok hannen med til dyrebutikk og fikk de til å kjønnsbestemme den, de sa det var en hunne og solgte oss en hunne. Det måtte gå som det måtte, litt over to mnd gikk og plutselig var det en skokk marsvin i buret. (jeg hadde på forhånd peilet at hunnen var gravid, så det var jo ingen overraskelse). Vi kunne ikke beholde moren og ungene, og dyrebutikk sa de kunne ta tilbake hunnen med ungene.(jeg var gravid og hadde ikke tid til å ta meg av den store marsvinfamilien)De på dyrebutikk ga oss en dvergkanin, den skulle gå godt sammen med vårt hannmarsvin mente de. Det gjorde det ei stund, men nå går det ikke. Kaninen er ikke snill med marsvinet, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg skal i første omgang levere kaninen tilbake, men hva gjør jeg med marsvinet? Den kan jo ikke være alene? Trenger hjelp, FORT! Mvh Mary-Ann
|
|
|
Post by poppypiggy on Oct 23, 2008 22:26:32 GMT 2
Hei Mary-Ann! Det høres ut som du har hatt en del å stri med, og at dyrebutikke kanskje ikke er helt eksperter på hva de gjør. Det er ikke uvanlig, dessverre. Særlig det at de anbefaler å ha en kanin sammen med et marsvin tyder på at de ikke har nødvendige kunnskaper; kaniner kan nemlig skade marsvin svært alvorlig ved å sparke dem med sine kraftige bakbein. I tillegg kan kaniner være bærere av et virus som kan gjøre marsvin alvorlig syke, uten at kaninen selv blir dårlig. Så å levere kaninen tilbake, eller enda bedre: å finne et nytt hjem til den, virker som en svært god ide. Det er mulig Dyrebeskyttelsen kan hjelpe deg med det siste. Se f.eks. her: www.dooa.no/hjelpesenteret/Før du så foretar deg noe mer må du være helt sikker på kjønnet på marsvinet ditt. Se på denne siden; der er det bilder av hvordan du skiller guttener fra jentene: www.guinealynx.info/sexing_pups.html, og her er bilder som gjelder voksne marsvin: www.guinealynx.info/sexing.html På denne siden er det enda flere illustrerende bilder (noen er .... hva skal jeg si ... litt eksplisitte, og mest egnet for voksne) www.cavyspirit.com/sexing.htm. Når du er helt sikker på om du har gutt eller jente er neste steg å finne en venn til ham/henne, og da fortrinnsvis av samme kjønn, eventuelt en som er sterilisert. (Ellers vil du ende opp med nye unger stadig vekk.) Også her kan ofte hjelpesentre og omplasseringssentraler være et sted å begynne, litt avhengig av hvor du bor i landet. I Osloområdet har Dyrebeskyttelsen et senter som innimellom har marsvin inne, mens det i Bergens-området finnes en egen omplasseringsvirksomhet for marsvin. Om du søker litt på internett bør du kunne finne et marsvin som passer som venn til den du alt har, i steden for å støtte butikke som har gitt deg så dårlige råd. Lykke til - og fortell gjerne hvordan det går! Hilsen Poppy
|
|
|
Post by alhansi on Oct 27, 2008 23:52:35 GMT 2
Heisann og takk for godt svar Dyrebutikken sa de kunne ta kaninen tilbake, men da ville den bli avlivet Det var ikke særlig hyggelig utsikter, så vi har den ute i dyrehuset vi har her(høner og kaniner) og det virker som den har det greit der.(ungene er ofte innom) Men jeg blir sannelig ikke smart på det her med marvinet. Det har fått veldig juling ser jeg, det er en del bitemerker og slikt, men den har kommet seg veldig og virker veldig glad og tilfreds når vi mater og koser med den. ;)Men den er jo ensom storparten av døgnet, og det bekymrer jeg meg . Nå har jeg lest her inne på forumet at eldre hanner har mindre sjanse for overleving av kastrering, vi bor på landet så jeg tror ikke jeg slipper til en kudyrlege om du skjønner hva jeg mener. Vi skal inn til byen neste uke, og da hadde jeg kunnet kjøpe en hanne til marvinet. Men hva om de ikke går sammen? Har lest litt om det også, og bekymrer meg. Vi har ikke mulighet til å ha flere bur, det er det ikke plass til.For en kort stund kanskje, men ikke i lengden. Har skjønt at det lønner seg vaske begge før man setter dem sammen, en unge hanne som ny venn et bedre alternativ, buret må steriliseres for nåværendes boers lukt,slippe de sammen i stort omeråde med avledninger, la de snuse på hverandre fra hver sitt bur osv. ÅÅÅ, hvorfor må alt være så vanskelig?? Men må jeg, så må jeg, det er jenta mi sitt marsvin, og hun rett og slett elsker sin lille venn , og er så redd for at det skal dø i fra henne. Huff........
|
|