|
Post by grooowl on Sept 30, 2008 16:16:48 GMT 2
angående dette med uge marsvin som skal ha barn.. hvor stor er sjangsen for at noe går galt??
Tina er ganske liten i størrelse.. mens søstera er mye mye større.. 2 ganger større!
her i byen er det lite med dyrleger som faktisk kan gnagere!
mvh Renate
|
|
|
Post by leoogtillan on Oct 1, 2008 12:07:36 GMT 2
Hei!
Jeg har hatt samme problem selv.. Tillan fikk for tidlig, og Leah for sent. Det gikk bra med begge to! Jeg har også hørt om en marsvinunge fra dyrebutikken. Den ble gravid med det samme den kom dit! Den greide seg, og fødte en' unge.
Men det er likevel farlig, og det er alltid en risiko å få barn på et marsvin som er for ungt. Dessuten er det heller ikke sikkert at de er i stand til å oppdra barna! For de er ungdom i hodet sitt, for å si det sånn..
Men til tross for alle problemer, kan det gå bra!
Jeg anbefaler deg å kontakte en dyrlege. Men undersøk litt nærmere hva de er flinke på. De vi dro til hadde ikke peiling... De hadde tenkt å ringe og si at Leah ikke kunne få barn, siden hun var 8 mnd gammel! De mente hun var alt for gammel. De mente 5 mnd var idealalderen! Og at å være 1 kilo tung var for mye. Men se hva som skjedde! Leah ble gravid i en alder av 9 mnd, og fødte noen dager før bursdagen sin! Det gikk bra, og alle ungene hennes ble født i god stand. Det var mange også, hele 4 stykker!
Men jeg er heller ingen dyrlege. Det er sikkert flere som kan fortelle deg mer på dette forumet! Lykke til! :-)
|
|
|
Post by grooowl on Oct 2, 2008 11:26:50 GMT 2
Tina er da ca en 4 månder ut i fra det de i dyre butikken sa da jeg kjøpte henne.. hun var da 4 uker.. heh av og til skulle jeg ønske jeg forstår va hun snakker om hele tiden.. (fæl på snakking)
men er det noen som vet om gode "gnager" dyrleger i Rogaland??
tror heller ikke at Tina har lenge igjen.. du kjenner godt på henne at det er noen som vil ut =)
- Renate
|
|
|
Post by leoogtillan on Oct 3, 2008 17:23:23 GMT 2
Hm.. 4 mnd er litt lite, men dyrlegen vår har jo anbefalt 5 mnd. Kanskje det vil gå hvis du gir henne mye ro, masse sunn mat, og leser litt om hva man må passe på med gravide marsvin. Det er sikkert mange som har gode råd her, marsvinnett-forumet har i alle fall hjulpet meg! Jeg bor ikke i Rogaland, men synes denne siden er fin: Den har vel alle/de fleste dyrlegene i landet skrevet ned på en side!! www.dyreklinikk.no/klinikkerLykke til med Tina! Hvis alt går bra blir det utrolig morsomt når ungene blir født! ;D
|
|
|
Post by poppypiggy on Oct 6, 2008 16:11:26 GMT 2
Forhåpentlig går det bra med Tina selv om hun er ung. Min Poppy viste seg å ha barn i magen da vi kjøpte henne, og fikk en unge da hun var rundt 4 1/2 måned, så det går heldig vis ofte bra. Jeg kjenner dessverre ingen veterinærer i Rogaland, men har søkt litt på nettet for deg, og funnet denne som ser OK ut: www.dyrlege-abrahamsen.no/ Om du ser under "Riktig dyrehold" i menyen til venstre så ser du at han har artikler om mange dyr. Under gnagere er det en egen artikkel om marsvin, og når jeg leser igjennom den får jeg i hvert fall inntrykk av at han har en viss peiling på marsvin, selv om det er enkelte feil der også. (F.eks. står det at marsvin kan få C-vitamindråper i vannet, som er helt bortkastet, eller at hanner er kjønnsmodne når de er 3 måneder, mens det riktige er helt ned til 3 uker.) I det store og hele inneholder artikkelen likevel så pass mye god og riktig informasjon at jeg ville turt å satse på denne veterinæren om jeg ikke hadde noen jeg visste var enda bedre. Lykke til for deg og Tina!
|
|
|
Post by grooowl on Oct 7, 2008 14:41:18 GMT 2
Tusen takk for god hjelp og svar!
Tina har jo som jeg har skrevet i en aen del av forumet fått lus/midd og mistet mye pels pga dette! og jeg har satt i gang kur. er det farlig for barna??? og om lusene skulle smitte på de nyfødte er det da bra og behandle? i og med at dette middelet er til hund og katt under 2,5kg "strongehold" som det heter kunne brukes på gravide hunder/katter!? synes det var rart at dyrlegen ikke tok henne inn til sjekk.. men det var ikke nødvendig mente de...
|
|
|
Post by leoogtillan on Oct 7, 2008 21:02:07 GMT 2
Hæ? Er det bortkastet med C-vitaminer i vannet??? Hvorfor det?? Det har jeg alltid hatt, men dråper. Det funker bra!
|
|
|
Post by grooowl on Oct 13, 2008 1:03:29 GMT 2
c-vitaminenes "effekt om jeg kan kalle det det forsvinner.. de skal drikke mye vann for og få i seg det de trener!!
Hah sånn med det samme Tina har født 3 marsvin babyer! nå nettopp =) er engstelig for hva som kan skje men håper hun klarer det! får ikke sove! ;D
|
|
|
Post by grooowl on Oct 13, 2008 1:43:53 GMT 2
hehe beklager men jeg får ikke sove og er helt i hundre... de lager søte lyder tina virker frisk! må nok vente til i morgen og se om alt er vel..! åååh jeg er så glad!! første kullet jeg har.. så råd og tips taes i mot med takk!!
|
|
|
Post by poppypiggy on Oct 13, 2008 15:14:06 GMT 2
leoogtillan: C-vitaminene forsvinner i løpet av non få timer, som grooowl sier. Dessuten er det noen marsvin som ikke liker at det smaker noe av vannet, og derfor vil drikke mindre enn de ellers ville gjort. Vil du gi marsvinene dine c-vitaminer kan du enten gi det som dråper direkte i munnen (bruk en liten sprøyte uten spiss, som ved håndforing) eller du kan gi tabletter, eventuelt oppdelt. Jeg har brukt oppdelte tabletter innimellom, og det tror mine fire småtasser at er marsvingodteri! Grooowl: Så superspennende! Håper alt fremdeles er i orden med Tina og de søte små! Forstår godt at du ikke fikke sove! Du bør veie alle tre og skrive oppvekten, og så veie dem daglig i minst en uke, sånn at du ser at de legger på seg. De kan gå bittelitt (dvs. noen få gram) ned det første døgnet eller så, men om de da ikke øker i vekt må du kontakte veterinær. Vær forresten forberedt på at de små vil hyle noe helt utrolig når du løfter dem opp, så ha vekten like ved buret, og sett dem tilbake straks du har lest av vekten deres, sånn at de ikke er for lenge fra moren. Jeg går utifra at du ikke har pappaen sammen med Tina nå, ellers kan hun ha blitt gravid igjen med en gang, og det har hun ikke godt av. Det er lurt å veie Tina de første dagene, sånn at du har oversikt over hennes vekt også. Etter en uke er det nok å veie hver uke om alt ellers er i orden.
|
|
|
Post by poppypiggy on Oct 13, 2008 15:28:35 GMT 2
Jeg hadde ikke fått med meg at Tina har håravvfall på grunn av lus/midd. Min kommentar er jeg tror det hadde vært bedre å bruke Ivomec enn Stronghold, men så vidt jeg forstår er det snakk om beslektete stoffer, så jeg tror det er helt trygt med Stronghold også. Ivomec (oppløsning til sauer) har jeg brukt mange ganger, og det vet jeg er trygt til marsvin, også når de er gravide, men det bør ikke brukes på marsvinunger. Om ungene viser seg å være infisert bør du vente til de veier ca 350 g før de behandles, men ikke lenger, sa midd-infisering over tid kan lede til død hos marsvin om det ikke behandles.
|
|
|
Post by grooowl on Oct 13, 2008 16:11:57 GMT 2
jeg snakket med dyrlegen og hun sa 2 uker til meg så kunne de behandles. Martin står i eget bur rett ved siden av tina og følger spent med på smårollingene sine! dyrlegen anbefalte meg også og ikke røre eller ta på dem før de er 2-3 dager gammle. hun sa det kom an på hvor tam moren var. jeg spurte også om morsmelk erstattning om ting skulle gå galt og om de hadde slikt inne.. eneste var til hund og katt. hun anbefalte kumelk. noen som har vært borti dette? og hvordan få tak i kumelk i byen?
|
|
|
Post by leoogtillan on Oct 14, 2008 15:28:47 GMT 2
Jeg har gitt dråper i vannet veldig lenge nå.. Det fungerer veldig bra for min del! Og det varer lenge! Hvor står/har dere hørt om at dråper er dårlig? Jeg vil ikke very *friendly* personte med dette uansett. Gratulerer med marsvinunger!! Det er utrolig gøy!! Hvordan ser de ut? ;D
|
|
|
Post by grooowl on Oct 16, 2008 17:52:33 GMT 2
2 av dem (guttene) er svært lik faren som er rosett og jenta er lik sin mor! en helt svart og resten er lik sin mor. ( brun hvit sort)
c-vitaminer er vannløselige vitaminer. dyrebutikker og dyrleger jeg har vært i kontakt med har sagt at pulver form rett over måten og flytene rett i munnen er en sikke måte! virkningen forsvinner i kontakt med vann! jeg skal se om jeg ikke får lagt ut noen bilder av dem!
|
|
|
Post by poppypiggy on Oct 18, 2008 22:46:10 GMT 2
leoogtillan: Hvordan kan du kan vite at c-vitaminene varer lenge? Det er ikke nok å se på fargen på vannet, i hvert fall. :-) Jeg er enig med grooowl i at flytende c-vitamin rett i munnen er en god metode. Eller pulver strødd over mat som de spiser med en gang. Eller altså tabletter som godteri! Prøv det du, så skal du se noen som koser seg!
Vi kan selvsagt ikke bestemme hva du skal gi til marsvinene dine, bare gi råd som vi synes er fornuftige. Jeg skal prøve å finne dokumentasjon av levetiden for c-vitaminer, men det er ikke så lett, for det er så allment kjent at levetiden er kort at jeg ikke er sikker på om det er lagt ut så mye om det på internett.
Grooowl: Det hadde vært kjempehyggelig å se bilder av småtassene dine!
|
|